Vybrat nejlepšího? Poprvé bylo těžší najít kvalitní fotky

1. 12. 2016 7:00:00
Už jsem to někde psal a zřejmě ne jednou, ale miluji všelijaké tabulky, statistiky, ankety. Proto mě v roce 2006 napadlo vyhlásit anketu Gladiátor desetiletí.

V ní čtenáři časopisu Bojová umění – Fighter’s magazín volili nejlepšího českého MMA a tehdy ještě také Vale Tudo zápasníka poslední dekády.

Možná se ptáte, proč jsem si vybral rok 2006. Proč jsem nepočkal na nějaké lépe zapamatovatelné datum? Jednoduše proto, že první oficiální zápas se smíšenými pravidly se konal v zimě 1996. Proti sobě se tehdy stanuli Petr Zelinka a Leoš Kratochvíl a zápasili podle jemnějších pravidel v takzvaném shootfightingu. Tímto zápasem to tehdy v Česku začalo.

Celkový model ankety pak redakce nechala na mě. Uvědomoval jsem si, jak by bylo domýšlivé vybrat nejlepší zápasníky sám, a proto jsem oslovil lidi z nejpovolanějších. Trenéry a manažery. Rozeslal jsem několik SMSek a čekal odpověď na jednoduchou otázku. Napište mi osm nejlepších zápasníků za posledních deset let. Proč osm? No jako je rohů v oktagonu. Musím uznat, že všichni ochotně odepsali a během chvíle se mi vykrystalizovalo to nejlepší, co za daný časový úsek naše MMA scéna nabízela. Schválně jestli je dám po těch letech ještě dohromady? Takže: Petr Kelner, Ladislav Žák, Roman Vanický, Michal Hamršmíd, Daniel Barták, Petr Kníže, Bohumil Lungrik a Petr Čajňák. Bylo hezké být jedním z nominovaných na ocenění, které jsem si vymyslel. Nakonec nejtěžší bylo dohledat fotky, v odpovídající kvalitě pro časopis.

Zprvu jsem si říkal, že nejde o nic velkého. Anketa, kterých je ve světě tisíce. Vždyť upoutávka na ni zabrala v časopisu pouze stránku.

Jakýsi úvod. Každý z osmičky tu měl fotku a drobnou vizitku se svými úspěchy a název oddílu či oddílů, za které zápasil. Následovaly vzájemné zápasy v případě, že nominovaní se spolu střetli. Nakonec tu byl email, na který mohli čtenáři posílat své hlasy. Nic víc, nic míň.

Poté jsem, ale pochopil, že vítězství v téhle anketě je velká čest a prestiž. Kdo se může pyšnit titulem Gladiátor desetiletí? Málokdo. Lidé si budou vítěze spojovat s určitou částí naší MMA historie a budou říkat, ano tehdy tu vládl on. Byl nejlepší.

Abych to zkrátil. Já jsem svoji anketu, možná naštěstí, nevyhrál. Ani nevím, kolikátý jsem skončil. Tehdy to u čtenářů vyhrál, a podle mě zaslouženě, můj odvěký rival Michal Hamršmíd a stal se tím pádem Gladiátorem desetiletí. Mě mohlo aspoň hřát to, že jsem ho v ringu dvakrát porazil.

Od té doby uběhlo deset let. Z osmičky vyvolených zbylo jen torzo těch, kteří jsou ještě dnes zápasově aktivní.

Já jsem pověsil rukavice (vlastně v těch se s nimi ještě nezápasilo, tak asi suspenzor nebo chrániče na zuby) na hřebík už v roce 2000. Od té doby jsem spíš soutěžil v Brazilském jiu-jitsu nebo grapplingu, ale hlavně jsem se věnoval a věnuji svým svěřencům v Penta gymu.

A co ostatní?

Petr Kníže se vrátil po pauze do klece v památném zápase s Karlosem Vémolou. Jestli bude ještě zápasit, netuším, ale zdá se, že se spíš věnuje trénování a práci v MMAA.

O Petru Kelnerovi vím jen to, že ho kousnula černá mamba, která mu utekla z terária. Naštěstí její útok přežil.

Roman Vanický je také jedním z nestorů českého MMA. Nevím, jaké má plány do budoucna, ale ještě před pár lety jsem ho viděl na vlastní oči zápasit. Je to tvrďák od přírody, ale už má taky svá léta.

Ladislav Žák se věnuje trenéřině v Příbrami.

Petr Čajňák připravuje zápasníky v Opavě, ale ještě si sem tam nazuje své čivaví bačkory a vtrhne do klece. Jestli myslí na konec kariéry? To ví jen on sám, ale já o tom pochybuji.

Další aktivní zápasník je Bohumil Lungrik. Když tohle píšu, tak má zrovna před zápasem na GCF v Dobříši. Musím také podotknout, že i on má oddíl, a to v Hradci Králové.

Nakonec vítěz Michal Hamršmíd. Založil MMA organizaci GCF a je prezidentem českého svazu MMA. V tuhle chvíli ho ale nejčastěji můžete vidět na střídačce národního hokejového mužstva, kde působí jako kondiční trenér.

No a teď jsme tady s novou anketou. Kdo se stane nástupcem Michala Hamršmída? Kdo vládl českému MMA mezi lety 2006 a 2016? To bude opět záležet na trenérech, manažerech a vybraných odbornících, kteří byli osloveni, aby během listopadu a prosince vybrali osmičku nových finalistů. Ta by měla být odtajněna příští rok v prvním čísle časopisu Bojová umění – Fighter’s magazín. No a pak to celé bude záležet na vás čtenářích. Myslím, že nás v ani jednom z těchto dvou kol nečeká nic jednoduchého. Zápasníků, kteří se objevili na scéně v posledním desetiletí, bylo víc než dost. Nejen mužů, ale také i bojovnic. Pojďte s námi rozhodnout, kdo bude vládnout českému MMA.

Jak hlasovat v anketě Gladiátor desetiletí

Čtenářská anketa Gladiátor desetiletí o nejlepšího zápasníka MMA v období 2006-2016 bude vyhlášena začátkem roku 2017 na domovském webu časopisu Bojová umění www.ringnews.cz. Veřejnost dostane po dobu jednoho měsíce možnost hlasovat pro elitní osmičku, kterou vybere porota složená z vybraných odborníků, trenérů, promotérů a funkcionářů. Vítěz bude vyhlášen v březnovém čísle 2017 a oceněn na předním českém galavečeru.

Klíč, podle kterého bude určen vítěz, je následující. Půjde o mix názorů poroty a veřejnosti. Každý člen komise určí své pořadí, z nějž po sečtení bodů vzejde osm nejlepších borců. Z nich budou vybírat svůj žebříček čtenáři. Ti však nebudou mít informace o tom, jak hlasovali odborníci. Na konci se oba žebříčky spojí a Gladiátorem desetiletí se stává ten MMA bojovník, který získá nejvíc bodů. Při rovnosti skóre na jakémkoliv místě rozhodují preferenční hlasy čtenářů v internetové anketě.

Bodové ohodnocení: 1. místo - 10 bodů/2. místo-8 bodů/3. místo-6 bodů/4 místo-5 bodů/5. místo-4 body/6. místo-3 body/7. místo-2 body/8. místo-1 bod.

Autor: Daniel Barták | čtvrtek 1.12.2016 7:00 | karma článku: 10.93 | přečteno: 472x

Další články blogera

Daniel Barták

Poslední svého druhu. Zabiják ze staré školy.

8. srpna nad ránem nás čeká střed dvou těžkotonážníků bojujících v hlavním zápase večera o prozatímní titul těžké váhy organizace UFC. Američan Derrick Lewis proti dosud neporaženému Francouzi Cirylu Gane.

7.8.2021 v 15:43 | Karma článku: 6.43 | Přečteno: 243 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Petr Těthal

Pavel Kousal – skrytý „poklad“, zatím jen v ELH?

Sparta letos naplňuje očekávání a její hráči taktéž. Mě asi nejvíc překvapil Pavel Kousal. A to svojí komplexností a vlivem na hru.

27.3.2024 v 14:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Petr Těthal

MS v ledním hokeji divize IIIA

V Kyrgyzstánu se konalo MS jedné z nižších divizí (divize IIIA), pojďme se na tento turnaj podívat malinko blíž.

19.3.2024 v 14:44 | Karma článku: 7.04 | Přečteno: 199 | Diskuse

Petr Mašín

Iron Dad – První nádech svobody

První kapitola mé cesty na dlouhý triatlonový závod, Iron Man. O mém bezstarostném dětství a prvním horském kole, díky kterému jsem pochopil, že v životě budu chtít dál a výš.

16.3.2024 v 15:29 | Karma článku: 10.38 | Přečteno: 136 | Diskuse

Milan Macho

Fotbalové nůžky se rozevírají

Budíček! Probuďme se ze snu, že se úroveň české fotbalové ligy nějak výrazně zvedla. Fakta z Evropské ligy: Liverpool – Sparta 11:2, AC Milán – Slavia 7:3. Smutný rezultát měření sil zástupců české ligy s anglickými a italskými.

15.3.2024 v 19:22 | Karma článku: 14.22 | Přečteno: 329 | Diskuse

Petr Těthal

Play-off, baráž, systém prolínání soutěží… Co je nejvíce fér?

V ELH započaly vyřazovací boje. A jako každý rok zároveň s nimi začala debata o tom, kolik týmů by mělo postoupit do play-off a samozřejmě se stočí i řeč na baráž. 100 lidí = 100 názorů. Tady je ten můj.

15.3.2024 v 13:35 | Karma článku: 5.13 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 398

Jsem trenér MMA a Brazilského jiu-jitsu v Penta gymu Praha. Píšu hororové povídky a MMA blog. Loni mi vyšel horor Stinná místa a letos kniha o historii MMA Život v kleci. Vše o mě můžete najít na www.danbartak.cz
Co je MMA? Je to zkratka anglického Mixed Martial Art. Jedná se o moderní plnokontaktní sport, využívající kopy, údery, zápas ve stoje, porazy a boj na zemi (údery, páky a škrcení) různých bojových a sportů.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...