Poprvé v MMA

18. 05. 2016 8:00:00
Všechno je jednou poprvé. Život vás pořád překvapuje a vy se znovu a znovu cítíte jako nováček. Nejvíc si to uvědomíte asi ve chvíli, kdy máte pocit, že už jste všechno jako trenér zažil.

Czech open je turnaj, na kterém se střetávají vyznavači Thajského boxu, K-1, Full contactu a od minulého roku i MMA. Můj čtyřletý syn Daniel se na něm za doprovodu své maminky, mé přítelkyně Aleny objevil právě ve chvíli, kdy celá akce vrcholila. Hned jak mě uviděl, nechtěl se ode mě hnout. Nejdřív to nevadilo, ale postupem času to začínal být problém. Kluci se připravovali k finálovým bojům a já, společně s trenérem Michalem Novotným, musel k octagonu. Vysvětlování nepomáhalo, zdálo se, že malej propukne v pláč. Paráda říkal jsem si. Náš zápasník Jan David vstupoval do klece a synátor se mě ne a ne pustit. Nedalo se svítit. Vzal jsem ho na klín a musel to odkoučovat s ním. Povídám mu: „Asi budu křičet.“ On na to: „To nevadí, táto.“ Záhy se nechal strhnout atmosférou probíhajícího zápasu. Opakoval každý můj pokyn směřující k Davidovi a doprovázel ho divokou gestikulací. Nepomohlo to. Honza prohrál na body a získal konečné druhé místo. Turnaj jsme nakonec opouštěli s pěti medailemi.
Tak Daník už má za sebou trenérský debut, napadlo mě cestou domů (těžko říct pro koho tohle poprvé bylo vlastně důležitější. Zřejmě pro mě. Poprvé jsem koučoval se svým synem. Stalo se něco, o čem jsem ani nesnil) a pokusil jsem se vzpomenout na ten svůj před patnácti lety. Taky jsem ho, na legendární pražské Brumlovce, prohrál. Moc si z toho nepamatuju. Snad jen, že soupeřem nám byl Petr Kelner, který se později proslavil tím, že přežil kousnutí černé mamby, která mu utekla z terária. Můj svěřenec se jmenoval Adam..., ale jak dál? Příjmení jsem si musel najít na stránkách Penta gymu. No jasně! Adam Horzenberger.
Těch poprvé od té doby přibylo. První vítězný zápas, první zápas v zahraničí, první vyhraný zápas venku, první titul, první zápas v UFC, první vyhraný zápas v UFC. Mohl bych ještě pokračovat, ale určitě bych neměl zapomenout na okamžik, kdy to celé začalo. Kdy se tak říkajíc zhmotnila myšlenka stát se ultimátním zápasníkem. Psal se rok 1997 a já trávil čas na letním soustředění bojového umění Wing Tsun v Měděnci. Přišel jsem tehdy za hlavním trenérem Bohumilem Jedličkou a svěřil se mu, že bych chtěl dělat Vale Tudo, předchůdce dnešního MMA. Míla souhlasil, ale podle mě si v duchu myslel své. Znáte to, slova plynou a řeka teče. Jenže já se té myšlenky nevzdal. Měl jsem sen, stát se zápasníkem stejně dobrým, jako ti které jsem viděl v televizi nebo o nichž četl v časopisech. Po soustředění jsme začali trénovat.
Byla to asi nejvíc punkerská doba, kterou jsem kdy zažil. Hlavně začátky. Strašně rád na to vzpomínám a za nic bych to nevyměnil. Technik bylo jen málo, rozhodovalo odhodlání a síla myšlenky. Byli jsme na úplném začátku. Žádné Brazilské jiu-jitsu, žádná práce na kleci, žádný youtube.
Míla se dříve věnoval Judu a boxoval. Já měl za sebou karate a několika měsíční zkušenost s Thai-boxem u Honzy Vávry. Dali jsme to dohromady a začali se připravovat na první zápas. Bývalá přítelkyně mi napsala silový trénink a běhání, Roman Lázeňský mi ukázal prvky zápasu.
V podmínkách, v kterých jsme tehdy začínali, by zřejmě dnes nikdo netrénoval. K dispozici jsme měli jen lapy a těžký pytel, který se postavil na zídku ve výši prsou. Míla ho vždycky z jedné strany přidržoval a já do něj z druhé mlátil. No a žíněnky? Než David Kubánek přinesl vyřazené odněkud z Aikida, cvičili jsme jen na jedné! Černé old schoolovce. Měla metr na dva a vždycky se dala doprostřed zadní nevětrané místnosti, a my se na ní prali. Jak si jistě dovedete představit, moc dlouho jsme na ní nevydrželi a většinu času jsme se prali na tvrdém betonu. A přece to šlo. Svůj první zápas nad Michalem Hamršmídem jsem vyhrál, když mi po sedmnácti minutách nepřetržitého boje vzdal.
Ale na tom ani tak moc nezáleží. Mnohem zásadnější mi přijde, že z té jedné žíněnky jsme se dostali až do UFC. A že sport, nad kterým kroutil hlavou Radek John v pořadu ‚Na vlastní oči‘, se stal celosvětovým fenoménem, kterému rozumí i děti.
Až zase budu mít pocit, že už mě v roli trenéra nemůže nic překvapit, tak na něj nedám. Mohl bych se totiž šeredně mýlit. Protože poprvé na nás čeká na každém rohu.

Autor: Daniel Barták | středa 18.5.2016 8:00 | karma článku: 22.07 | přečteno: 715x

Další články blogera

Daniel Barták

Poslední svého druhu. Zabiják ze staré školy.

8. srpna nad ránem nás čeká střed dvou těžkotonážníků bojujících v hlavním zápase večera o prozatímní titul těžké váhy organizace UFC. Američan Derrick Lewis proti dosud neporaženému Francouzi Cirylu Gane.

7.8.2021 v 15:43 | Karma článku: 6.43 | Přečteno: 243 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Petr Mašín

Iron Dad – První nádech svobody

První kapitola mé cesty na dlouhý triatlonový závod, Iron Man. O mém bezstarostném dětství a prvním horském kole, díky kterému jsem pochopil, že v životě budu chtít dál a výš.

16.3.2024 v 15:29 | Karma článku: 10.28 | Přečteno: 125 | Diskuse

Milan Macho

Fotbalové nůžky se rozevírají

Budíček! Probuďme se ze snu, že se úroveň české fotbalové ligy nějak výrazně zvedla. Fakta z Evropské ligy: Liverpool – Sparta 11:2, AC Milán – Slavia 7:3. Smutný rezultát měření sil zástupců české ligy s anglickými a italskými.

15.3.2024 v 19:22 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 311 | Diskuse

Petr Těthal

Play-off, baráž, systém prolínání soutěží… Co je nejvíce fér?

V ELH započaly vyřazovací boje. A jako každý rok zároveň s nimi začala debata o tom, kolik týmů by mělo postoupit do play-off a samozřejmě se stočí i řeč na baráž. 100 lidí = 100 názorů. Tady je ten můj.

15.3.2024 v 13:35 | Karma článku: 5.07 | Přečteno: 141 | Diskuse

Milan Macho

Spartě spadl hřebínek

Čtyřbodový náskok fotbalistů Sparty na druhou Slavii v čele ligy se po nedělním výbuchu Letenských v Plzni ztenčil na jediný bodík a jejich sebevědomí dostalo povážlivou ránu.

11.3.2024 v 17:50 | Karma článku: 15.34 | Přečteno: 363 | Diskuse

Jiří Beránek

Slávie je na výjezdě, město se třese

Fanoušci Sparty byli před čtvrtečním osmifinále s Liverpoolem hodně natěšení, že by v jejich současné formě mohli vedoucí tým Premiere League potrápit a při troše štěstí třeba i postoupit. Realita však byla odlišná. Jedním slovem

10.3.2024 v 10:01 | Karma článku: 15.12 | Přečteno: 223 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 398

Jsem trenér MMA a Brazilského jiu-jitsu v Penta gymu Praha. Píšu hororové povídky a MMA blog. Loni mi vyšel horor Stinná místa a letos kniha o historii MMA Život v kleci. Vše o mě můžete najít na www.danbartak.cz
Co je MMA? Je to zkratka anglického Mixed Martial Art. Jedná se o moderní plnokontaktní sport, využívající kopy, údery, zápas ve stoje, porazy a boj na zemi (údery, páky a škrcení) různých bojových a sportů.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...