Hlava v MMA? Víc, než si myslíte!

16. 04. 2016 8:10:00
Chtěl bych se na chvíli vrátit k brněnské akci Fusion: Cage Fight 7, potažmo k zápasu Michala Nepraše. Nebudu se ani tak věnovat samotnému zápasu nebo turnaji, jako hlavě.

Ano hlavě. Že je to divné? Možná. No na Fusion se o ní mluvilo snad všude. V šatně, na chodbě a možná i v kleci. Sám jsem to slovo několikrát použil.

Prostě a jednoduše. Je to v hlavě. Nedal to hlavou. Má to v hlavě srovnaný. Z devadesáti procent je to o hlavě. Těch vět, v kterých se řešila hlava, bylo ještě několik. Určitě jste některé z nich slyšeli. Možná všechny.

Hlava je prostě jedna z nejdůležitějších věcí, o které je nutno se ve sportu starat, protože výrazně ovlivňuje výkon. Bohužel, ne každý tomu přikládá takovou váhu.

Ani já jsem ji za dob svého závodění moc neřešil. Moje zápasy podle taky toho vypadaly. Jak na houpačce. Jednou jsem měl sebevědomí na rozdávání, nebylo nic, co by mě mohlo zastavit. No a hned další zápas jsem se jenom trápil. Nohy jsem měl těžký a jel spíš na autopilota, než abych předváděl výkon, na který bych mohl být pyšný.

Bouřící dav, televizní kamery, plus vědomí, že nesmíte zklamat. To všechno a ještě spoustu dalších ukazatelů s vámi může pěkně zamávat. Znám spoustu lidí „bez nervů“, kterým vstup do klece podrazil nohy a jejich výkon se rapidně změnil. To na co jsme od nich byli zvyklí z tělocvičny, šlo během vteřiny do kopru a najednou zápasili, jako by to chtěli mít co nejdříve za sebou.

Rozumím tomu. I já jsem se těšil na to, co bude po tom, ale nechtěl jsem zklamat trenéra, který mi dával tolik ze sebe. I když jsem byl úplně na dně, tak jsem se rval. Dobře jsem věděl, že to nejhorší co mě může potkat, není samotná porážka, ale skutečnost, že se budu muset podívat trenérovi do očí a říct mu: ‚Promiň, trenére. Posral jsem to.‘ Jinými slovy, nedal jsem do toho to nejlepší ze sebe, tedy všechno. Vykašlal jsem se na to. Vykašlal jsem se tím pádem i na tebe. Na to kolik času si se mnou strávil. Nebyl jsem s to ti to vrátit.

V České republice se s tou potvorou hlavou nejlépe popasoval brněnský Rizin zápasník Jirka Procházka. Je sice trochu osobitý, jeho vzhlédnutí v samurajích může někomu připadat úsměvné, ale to, jak se dokáže naladit na boj, by mělo být inspirací pro každého. Já se ho snažím svým zápasníkům dávat za příklad. Pravda, nikdy jsem ho neviděl s myslí pracovat, ale i tak je vidět, že všechno, co dělá, je přesně zaměřeno na to, čeho chce dosáhnout. Nebo lépe řečeno na cestu, po které chce jít.

I náš zápas na Fusionu byl především o hlavě. Michal Nepraš patří k jedněm z nejtalentovanějších zápasníků v Penta gymu. Roste před očima. Richardu Andršovi, našemu trenérovi wrestlingu, dokonce stylem boje připomíná bývalého šampiona UFC George St-Pierra. Bohužel to kulaté na krku ho občas pěkně vyšplouchne.

Proto bylo třeba na tom zapracovat. A zdá se, že díky spolupráci s psychologem Mgr. Šafářem, který se staral o hlavu i Petře Kvitové, se to daří. Zatím to sice není žádný zázrak, ale jen malý krůček, který teď stačil k přesvědčivému vítězství.

Přitom se mi zdálo, že těm řečem o hlavě Michal ani moc nevěří. Když se mu nepovedl trénink, byl na sebe nasraný, ale to, že musí změnit hlavně to ve své hlavě, spíše odmítal. Prostě mi to nejde a basta. Naštěstí našim řečem o pozitivním myšlení podlehl a už je náš.

V samotném zápase se Michal musel vyrovnat s rolí favorita a s vědomím, že ho v Brně budou pozorovat nejen diváci, ale i trenéři z Varů, z Primmatu, kde dříve trénoval. V zápase si dovolil věci, na které v minulosti neměl odvahu. Jaké? To si nechám pro sebe. Důležitější je, že se svým soupeřem Slovákem Tomášem Zajacem předvedli velmi pohledný zápas, který Michal zakončil v třetím kole kimurou. Paráda.

Co mě nejvíc potěšilo, že i sám si práci na psychické kondici pochvaluje. Cítí se sebevědomější a věří v nastolené cestě. Oba víme, že to není ještě ideální. Nicméně makáme na tom. Nejdůležitější poznatek je, že jsme si schopni připustit, že právě hlava je to, co nás brzdí. Protože nejen technické a silově kondiční dovednosti jsou ty rozhodující.

Autor: Daniel Barták | sobota 16.4.2016 8:10 | karma článku: 18.82 | přečteno: 552x

Další články blogera

Daniel Barták

Poslední svého druhu. Zabiják ze staré školy.

8. srpna nad ránem nás čeká střed dvou těžkotonážníků bojujících v hlavním zápase večera o prozatímní titul těžké váhy organizace UFC. Američan Derrick Lewis proti dosud neporaženému Francouzi Cirylu Gane.

7.8.2021 v 15:43 | Karma článku: 6.43 | Přečteno: 243 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Petr Mašín

Iron Dad – První nádech svobody

První kapitola mé cesty na dlouhý triatlonový závod, Iron Man. O mém bezstarostném dětství a prvním horském kole, díky kterému jsem pochopil, že v životě budu chtít dál a výš.

16.3.2024 v 15:29 | Karma článku: 10.28 | Přečteno: 125 | Diskuse

Milan Macho

Fotbalové nůžky se rozevírají

Budíček! Probuďme se ze snu, že se úroveň české fotbalové ligy nějak výrazně zvedla. Fakta z Evropské ligy: Liverpool – Sparta 11:2, AC Milán – Slavia 7:3. Smutný rezultát měření sil zástupců české ligy s anglickými a italskými.

15.3.2024 v 19:22 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 311 | Diskuse

Petr Těthal

Play-off, baráž, systém prolínání soutěží… Co je nejvíce fér?

V ELH započaly vyřazovací boje. A jako každý rok zároveň s nimi začala debata o tom, kolik týmů by mělo postoupit do play-off a samozřejmě se stočí i řeč na baráž. 100 lidí = 100 názorů. Tady je ten můj.

15.3.2024 v 13:35 | Karma článku: 5.07 | Přečteno: 141 | Diskuse

Milan Macho

Spartě spadl hřebínek

Čtyřbodový náskok fotbalistů Sparty na druhou Slavii v čele ligy se po nedělním výbuchu Letenských v Plzni ztenčil na jediný bodík a jejich sebevědomí dostalo povážlivou ránu.

11.3.2024 v 17:50 | Karma článku: 15.34 | Přečteno: 363 | Diskuse

Jiří Beránek

Slávie je na výjezdě, město se třese

Fanoušci Sparty byli před čtvrtečním osmifinále s Liverpoolem hodně natěšení, že by v jejich současné formě mohli vedoucí tým Premiere League potrápit a při troše štěstí třeba i postoupit. Realita však byla odlišná. Jedním slovem

10.3.2024 v 10:01 | Karma článku: 15.12 | Přečteno: 223 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 398

Jsem trenér MMA a Brazilského jiu-jitsu v Penta gymu Praha. Píšu hororové povídky a MMA blog. Loni mi vyšel horor Stinná místa a letos kniha o historii MMA Život v kleci. Vše o mě můžete najít na www.danbartak.cz
Co je MMA? Je to zkratka anglického Mixed Martial Art. Jedná se o moderní plnokontaktní sport, využívající kopy, údery, zápas ve stoje, porazy a boj na zemi (údery, páky a škrcení) různých bojových a sportů.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...